7-8 июля глава Луганской облгосадминистрации Алексей Данилов и его заместитель по вопросам экономической политики Владимир Рисухин принимают участие в XII Европейских Днях Региональных представителей в Бирмингеме. В ходе проведения этих мероприятий Алексей Данилов представит Луганщину как территорию, выступит с докладом по институционной презентации управления территориями Украины, представит программу проведения Европейских дней в Луганской области в октябре 2005 года и пригласит делегации европейских стран принять в них участие. По словам главы облгосадминистрации, презентация Луганщины на Европейских Днях в Великобритании будет способствовать более активному привлечению инвестиций в экономику области, нахождению путей к сотрудничеству.
Сучасна система адміністративно-територіального устрою склалася в Україні в період панування радянської влади, побудована на тоталітарних засадах і в такому вигляді її було вживлено в тіло незалежної Української держави в період її становлення.
Україна є унітарною державою, її територію поділено на адміністративно-територіальні одиниці, які не мають ознак суверенітету. На сьогодні в Україні існує 456 міст, з яких — 176 міст обласного значення, 278 міст районного значення. В країні 118 районів у містах, 490 сільських районів, 24 області, Автономна Республіка Крим та міста з особливим статусом Київ та Севастополь. В Україні діють 12115 місцевих рад різних рівнів.
Вищим органом у системі органів виконавчої влади держави є Кабінет Міністрів України, який забезпечує здійснення державою внутрішньої та зовнішньої політики, виконання Конституції і законів України, актів Президента.
Виконавчу владу в областях і районах, в містах Київ та Севастополь здійснюють місцеві державні адміністрації, які підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня. Місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, охорони довкілля, підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів, взаємодію з органами місцевого самоврядування.
В системі управління особливе місце займає місцеве самоврядування, що є правом територіальної громади — жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно вирішувати питання місцевого значення. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Ці органи покликані проводити ефективну політику в інтересах людини через надання громадянам якісних послуг.
Діюча сьогодні адміністративно-територіальна система характеризується високим ступенем централізації влади по лінії уряд-область-район-сільрада та позбавленням представницьких органів на місцях можливості проводити ефективну політику в інтересах людини. Ця система на сьогодні є основним стопором для проведення ефективних соціально-економічних перетворень, вносить дисбаланс у фінансову сферу та не забезпечує ефективними державними послугами громадян України. Адміністративний поділ не враховує принципів економічної доцільності, що призводить до суттєвих соціально-економічних та територіальних диспропорцій.
На практиці місцеві ради не завжди виконують покладені на них функції, а їх реалізація перекладається на місцеві державні адміністрації, які апріорі не здатні повною мірою представляти інтереси місцевих громад. Низька ефективність діяльності органів місцевого самоврядування в Україні значною мірою обумовлена низьким рівнем бюджетного фінансування та відсутністю механізму трансферу фінансових ресурсів на базовий рівень територіальних громад.
Варто також відзначити, що існуюча в Україні система організації влади на місцевому рівні не відповідає загальноприйнятим європейським принципам, що закладені в Європейській Хартії місцевого самоврядування. Невиконання положень Хартії є суттєвою перешкодою на шляху реалізації Україною курсу на інтеграцію до Європейського співтовариства.
Досвід державного управління в демократичних європейських країнах свідчить про те, що централізація влади на певному етапі призводить до неефективності та навіть недієздатності системи державного управління. Натомість саме децентралізація влади з сильними інститутами місцевого самоврядування сьогодні є провідною формою державної організації розвинутих країн, яка підтвердила свою економічну перевагу.
Сьогодні в Україні широко обговорюється проект Закону України “Про територіальний устрій”, в якому передбачено створення таких рівнів адміністративно-територіальних одиниць: громада — район — регіон. При цьому реформування територіального устрою має здійснюватися “знизу до гори”, тобто перетворення відбуватимуться на рівні громад та районів, оскільки саме на цих рівнях має надаватися найбільша кількість послуг громадянам.
Пропонується, що громада буде базовим рівнем територіального устрою, що утворюється з одного або декількох поселень. Район — це об’єднання громад для забезпечення реалізації спільних інтересів, що має відповідну транспортну, інформаційну та іншу інфраструктуру. Якщо в районі є місто з населенням не менш 70000 жителів, такій громаді надається статус міста-району. Міста-райони не входять до складу районів, в межах якого вони знаходяться. Регіон представляє об’єднання районів та міст — районів для забезпечення реалізації спільних інтересів та здійснення збалансованого розвитку територій. За умови наявності в одній громаді хоча б одного міста, чисельність якого становить не менш 750000 жителів, така громада отримує статус міста-регіону. Міста-регіони не входять до складу районів та регіонів, в межах яких вони знаходяться.
Луганська область обрана серед чотирьох інших регіонів України як модельна при розробці нового устрою держави, бо тут сконцентровані найхарактерні для Сходу України особливості, а саме: висока доля урбанізації, велика кількість робітничих селищ, висока концентрація великих промислових підприємств, навколо яких зосереджується більшість населених пунктів.
Зараз в області нараховується 37 міст, в тому числі 14-обласного і 23 — районного підпорядкування, 109 селищ міського типу та 792 села. Система місцевого самоврядування області налічує 356 рад, з них 339-сільских, селищних, міських рад. Аналіз існуючого адміністративно-територіального устрою області показав, що тільки 30 селищних та 2 сільські ради можуть у відповідності до законопроекту про територіальний устрій залишитись без змін, решта — потребує об’єднання з іншими громадами.
Щодо адміністративних районів, то з 18 існуючих тільки три мають чисельність населення більше 70 тисяч жителів і можуть за нового закону залишитись без зміни меж. Решта районів потребують об’єднання.
Моделювання змін територіального устрою області відповідно до нового закону показало, що кількість адміністративних районів може знизитись з 18 до 8-10, а замість 14 міст обласного значення ми можемо мати 11 міст-районів, кількість громад по області може складати від 135 до 150.
Внаслідок реалізації запропонованої адміністративно-територіальної реформи Україна із централізованої держави має стати децентралізованою країною самоврядних громад з широким колом прав та повноважень, які діятимуть на підставі власної відповідальності та на благо власного населення.
Наближення влади безпосередньо до громадян спільно з запровадженням механізмів бюджетної автономії самоврядних одиниць дозволить на практиці реалізувати одне з основних завдань адміністративно-територіальної реформи — забезпечити отримання громадянами максимально можливої кількості якісних суспільних послуг. У той же час наділення представницької влади на місцях широким колом повноважень забезпечить реалізацію принципу „чим більше повноважень — тим більша відповідальність", що сприятиме підвищенню прозорості процесу прийняття рішень.