Гальмівні системи Toyota Land Cruiser
12-10-2022, 12:42Цю модель варто виділити з усіх аналогічних позашлаховиків не тільки через високу популярність, але й за якусь культовість, якою обріс "крузак" за останні кілька десятків років. Сьогодні у фокусі - гальмівні системи TLC: диски, колодки, супорта і це все, що пов'язує технології. Щоправда, є і ще один привід розглянути цей аспект – це ефективність штатних гальм Land Cruiser. Статистика тут така, що значна частина власників рамника нарікає на невідповідність продуктивності бортової системи дорожнім навантаженням. Загалом, ці та інші питання покликана висвітлити ця стаття.
Як корінний японець, Toyota Land Cruiser завжди оснащувався "вітчизняними" супортами Sumitomo фіксованого типу (така технологія більш вдала для важкого та потужного автомобіля). У кузові 100 це були механізми з 4-ма поршнями 43 мм в діаметрі спереду, в 200-ці - ті ж фіксовані блоки з поршнями по 45 мм кожен. Задня вісь отримала плаваючи версії.
Гальмівні диски Toyota Land Cruiser – це елемент, який став предметом нарікань з боку власників. Покоління J100 використовувало диск розмірність 313 мм спереду при товщині 32 мм (повний перелік розмірів дисків - в каталозі). Досить масивна болванка, проте для повнопривідного позашляховика вагою значно більше 2 тонн - не відповідна. Як наслідок - у "сотці" регулярно перегрівалися гальма. У наступному поколінні інженери врахували вимоги часу та загальна ефективність системи зросла. По-перше, збільшення розміру поршнів супорта дозволило збільшити гальмівний момент. Друге – збільшили диски. У всіх версій Land Cruiser J200 вони були розміром 340 мм, що значно більше, ніж у попередника. Однак, варто зазначити, що спорядження маса "двохсотки" теж не залишилася колишньою, і перевалила за 2,5 тонни. Рестайлінг верії пощастило трохи більше – там вже були встановлені гальмівні диски діаметром 354 мм (такими компонентами штатно оснащувалися американські Toyota Tundra/Sequoia).
Оригінальні гальмівні колодки на японські рамники завжди йшли в стандартному органічному виконанні. У тому сенсі, що з погляду продуктивності штатні накладки розроблялися для середнього стилю їзди. Тому не варто чекати від них дива.
Які проблеми з гальмами Toyota Land Cruiser поколінь 100/200/300 виявляються набагато частіше? Мабуть, у ТОПі це теплова деформація штатних гальмівних дисків, і всі традиційні для цього випадку наслідки. Говорячи про причини важливо відзначити, що не самі компоненти системи тут винні в проблемі, ні. Корінь зла криється в недостатній вентиляції, охолодженні гальм. Іншими словами, при різкому навантаженні елементи гальмівної системи нагріваються. Далі, в ідеальних умовах, згенероване тепло має бути відведене та розсіяне в атмосфері, внаслідок чого планова ефективність відновлюється. Якщо ж тепловідведення організовано не найкращим чином, то, крім зниженої продуктивності, також страждають гальмівні диски. І ось на це і скаржаться власники Toyota Land Cruiser: диски деформуються доволі часто і навіть в ситуації не дуже активних навантажень.Панацеї тут немає, оскільки покращувати вентиляцію, вносячи конструктивні зміни дорого та не зовсім розумно. Є варіант установки гальмівного кита – комплекту зі збільшеного розміру дисками та супортами, проте тут слід бути готовим до ціни. Враховуючи розмір штатних компонентів 340-354 мм (дорестал-рестайл), краще орієнтуватися на систему з диском діаметром 375-380 мм. Є версії і в розмірі 410 мм, але слід врахувати, що ви назавжди прив'язані до колес 20-21 радіуса.
Найбільш доступний спосіб знизити ймовірність перегріву - це встановити менш абразивні гальмівні колодки. Такими можна вважати керамічні накладки, які доступні до всіх кузовів "крузака" - J80, J100, J200 та J300. Кераміка менше нагріває гальмівний диск, а також, сама по собі, відведення тепло швидше, ніж оригінал.Підсумовуючи сказане вище, можна відзначити, що інженери Toyota працюють з гальмами рамника і від покоління до покоління ефективність штатної системи зростає. Щоправда, і болячки спадково дістаються нащадкам. На щастя, сучасний ринок вже досить різноманітний, щоб запропонувати рішення.